AEG,MEHED,LENNUKID
66, Põlva, Eesti

.. 22.oktoobril 1911.a. sooritas Peterburis lenduriksami ka Viljandi postisorteerija Aleksadr Golanschikowi tütar Ljubov Sellele Petrburis Molly Moret nime all mustlaslaulude esitamsega leiba teenivale ja raamatupidamist õppivale neiule jättis pranslase Gyot'lend aastal 1909 nii sügava mulje,et tal tekkis tahtmine ka ise õhku tõusta.Pärast esimest lendu M.Jefimovi kaassõtjana ta enne järele ei jätnud kui oli Gattšinas lennueksami sooritanud,seda neljanda naisena Venemaal.Keiserlik Aeroklubi andis talle 29.oktoobril 1911 lenduritunnistuse,mis kandis järjekorranumrit 56.Laasi kirjelduse järgi ''Golantschikowa oli väga kena 22 aastane neiu ja baaridaamiks kuulas Petebugi lokaalis ''Willa Rode's'',Novaja Derevnjas,mis teatavasti oli Rasputini eelistatuim pummeldamiskoht.Kord 1911.a.keegi väga rikka vene kaupmehe poeg pummeldas seal ning lausus,et võivat mõistuse kaotuseni armuda naisesse,kes landab.Golantschikova joobnud noormehel sõna sabast kinni ja õppis noormehe kulul lendama,mis oli tol ajal kaunis kallis lõbu,õppemaks oli 500 rbl,peale selle tuli siisse maksta tagatis 600 rbl.suuruses summas,selleks,kui õpilane purustab lennuki.Venemaal,nagu mujalgi maalimas nõuti 1911.a-st alates eksamil kolme lendu sultud marsruudil pikkusega vähemalt 5 km,kusjuures tuli sooritada kaks kahksat ümber teineteisest 500 m kaugusel paikneva masti.Seejärel tul lennata 5.km ja maanduda mitte kaugemal kui 50 m ettenähtud kohast.Õhus pööret tehes hoidsid vene lendurid kandepinnad rangelt rõhtasendis,sest selle aja arusaama kohaselt kadeti,et lennuki kallutamisel napiks tiibada all õhku,mis teda üleval hoiab.Pärast eksamilendu oli Golantschikoval kõigepealt kavas demostratsioonesinemine Riias 5.mail 1912 ning äärepealt oleks see lend jäänud tal ka viimaseks.Keegi hipodroomi aia taga seisnud piletita pealtvaatajaist viskas kaika maannuva lennuki propellrisse,mistõttu Golantschikova oli sunnitud lennusuunda muutma.Selle tagärg oli vastu aeda puruks sõidetud lennuk ning vigastatud lendur.Paranenult sõitis Gollantchikowa Beriiniini,kus loootis lendurikarjääri jätkata.Saka ja prantsuse keeli valdav kena neiu võitis kohe Fokkeri südame.Ta sai temalt oma käsutisse 100 hj Argus-mootoriga nonoplaani ning 22.novembril 1912ületas ta selle sakslanna Melly Beese niml oleva naisete jõrguslennu maaimarekordi,mis oli 850 m.Golantschikowa saavutatud 2200 m oli parem ka Venemmaa meeste rekordist.Golntschikowast sai sai Fokkeri esilendur.Pärast Esimest maailmasõda emigreerus ta Ameerikasse ning seal sai juba LJuba Philipsi nme all püstitas veel ka naiste kestuslennu maailmarekordi.Fokkeri tunded tema vastu ei jahtunud.kui Fokker 1930-ndal aastal oli Ameerikas külaskäigul,võttis ta Golantschikowa kaasa lennule Roosvel Fieldi kohal.Fokkeri uljas lend rikkus kõiki reegleid,mis sel lennuvälal kehitisid,rääkimaata sellissest pisiasjast,et  tema lennutunnistus oli juba mõni aasta tagasi kehtuvuse kaotanud.Tuntud lennuistrtktorile määrati ning lennula uuendamiseks tuli tal kurja vaeva näha.Pärast lendamisest looubumist avas Golantchikowa kosmeetikasalongi.Ta suri 1961.a.Diplomeeritud lendurite arvult  - neid oli viis:Meybaum,Grünberg,Linno,Michehelson ja Laas) olid eestlased 1911a.19 -ndal kohal maailmas.Tollal oli suurriikides lendureid järmiselt:Prantsusmaal 561,iInlglismaal 168,Saksamaal 144,Venemaal 133,Itaalial 92,Belgial 54, ja Austria-Ungaril 45.Arvestades elaninike arvu võib lendurite suhtelst arvu Eesti alal lugeda pea samaks nagu oli tolal Šveitsis 21,Hollandis 19,Hispaanias11, või Taanis 5).Enne Esimest maailmasõda 1913 jõudsid lennueksami sooritada veel Johannes Haas,ja Johannes Kruse mõlead Berliinis).Johannes Haas oli juba 1911.a.kevadtalvel edasisiliikumiseks kasutanud jalastele asetatud jalratast taganttõugatava propellriga,vändates seda pöörlema käteülekande vahendusel..Samal aastal kutsus Grünbeg kes tolal Albatrosi lennukooli juhatas,Haasi enda juurde mehaanikuks..Haas sooritas esimes eksamilennu 1913.a.juuiis Johannese lennuväljal.Ta lendas Bleroit XI tüüpi omatehtud lennukil,millel oli õhkjahutusega 30 hj Anzani mootor.Selle terastorudest ja bambusest lennumasina tühimass oli vaid 180 kg.

2 vaatamisi
 
Kommentaarid

Kommentaare veel ei ole.
Lisa kommentaar, ole esimene!

Päevikud
Päevikute uuendamine toimub iga 5 minuti tagant.