AEG,MEHED,LENNUKID
66, Põlva, Eesti

...Tallinnas reklaaiti Hilgesi lendu juba mitu päeva ette.Oli teada,et pileteid võib saada hotell Kuld lõvist või Nõmmelt Meyeri resoranist hinnaga 20-st kopikast (  lapsed ja õpilased) kuni 2.50 kopikani.Pärnu karjamaal olid piletid hulga odavamad:platst eest aeroplaani lähedal oli küsitud vaid 1 rbl.Nõmme oli 1910.a.kujunenud tallnnlaste suvituskohaks umbes 400 elumaja ja 1000 elanikuga.Suvitajste arv ullatus mitme tuhandeni.Nõmme liivaseljandiel harjutasid Eesti tulevased kegrjõustikumeristrid ja olümpiakangelased.Tollal eelistati pigem männimetsta all värsket õhku hingata kui rannal pävitada või ujuda.Esimene ujumiskursuski korraldati Pirital alles 1912,kui Helsingi ülikoolist oli kodumaale naasnud esimene Eesti diploeeritud võimleisõpetaja Anton Õunapuu.Praeguse Männiku tee ja Valdeku tänanva risimikust loodesse jääva versta pikkuse ja laiuse ükisikute madalate mändidea kaetud lagedama ja liivsema ala oli Talliinna ratsasõidu dendamise selts tollal kohandatud hipodroomiks .Tuhandete pealtvaatajate tarvis olid sinna ka istepingid valimis seatud.Mõnede unisutused,et inimene ka kord õhuvalla valisejaks võib saada,näisid täide minevat.H.lendas linnukujulise ühepinnalise ''Fokkeri''süsteemi aparaadiga.Esimesel korral viibis ta veerand tundi õhus,lendas mõned korrad ümber sõiduplatsi,käis kord Nõmme kohal,mis sõidupatsist umbes 1,5 veesta eema on ja laskis linnu kergusega rahva nüriseva käteplagina ja hurraa hüüete all ülestõusu kohale maha.Õige iseäralik ja mapärane on''Fokkeri'' süsteemi aparaadi kuju nii,er sellest vaikides mööda minna ei saa.Aparaadi korpus on täiesti liblika keha kujuine,alumiiniumst valmistatud.Selles asteb ka mootor ja istub sõitja.Korpuse küljes on kaks linnutiibade kujulist tiiba,kuna tagant linnusaba kujuiine kolmas pind,mille küljes ka risti seisev üür asetsb,on kinnitatud.Tasakaalu hoidmiseks on all vaseset sigarikujuline pomm.Selle süsteemilise lennummasina juures ei istu sõitja mitte allpol pinda,vaid üleval korpuse sees nii,et ta täiesti linnu turjal ratsutajana välja näeb.Publikumi oii lendamisele vähepoole tulnud,500 - 600  inimest,kui mitte piletita ja vargsi vaatajaid lugeda.Kuulu järele tahtvat õhusõitja tulaval laupäeval ja pühapäeval lenamisi korrata ja seekord juba reisijatega.Keda asi huvitab,sellele pakuks see tõesti midagi vaatamisväärset.''Revaler Beobahhtri repoteri hinnanul oli Hilgers tõusunud 750 m kõrgusele ja lennanud 90 km tunnis.Väismaalt toodi lendurtele korralikku bensiini''täna ja  on Mõmmel uuesti õhusõitja Hilgersi lennnud.Härra Hilges on Jaava saaret pärit  ja Hollandis tennilise hariduse saanud.''Fokkeri''süsteemiine lennumasin ''Arguse''mootorirga,millega Hilges sõidab,on paruniproua Leitneri omadus ja maksab 30 000 maka.Ka proua Leitner ( pauness Leitner oli koos Hilgerisiga Pärnus ja tuli sealt ka Tallinna) on õhusõtja.Tema on juba sel ajal õhulaevadega lennanud,kui vee õhuasinaid ei olnud.Lennumasina korraspidaise ja lendamiste korralduseks on proua Leitneri teenistuses insene-tehnoog N.Watter.

1 vaatamisi
 
Kommentaarid

Kommentaare veel ei ole.
Lisa kommentaar, ole esimene!

Päevikud
Päevikute uuendamine toimub iga 5 minuti tagant.