EESTI MERENDUSE 100 AASTAT
66, Põlva, Eesti

...Norralalstest firmajuhide väitel oli ESCO Balti riikide suuirim Eesti,Ameerika ja kapialil põhinev laevandusettevõte,kus ühendati ESCO pikaaajalised traditsioonid,hea aineline baas ja soodne turupodisoon turumajanduslikult aktiivse rahvusvaheluse laevanduse oskusteabega.ESCO töösuunad jlgati järgmiselt:ESCO Euroopa liinid,Läänemere ja Põhjamere piirkonnas;ESCO trampveod,mis olid suunatud puistlastiveole üle maaimma;ESCO Lääne-Aafrika liin  UNIAFRICA korrapärase,30 aasta jooksul välja kujunenud liinigraafiku järgi;laevade prahtamine,et leida võimalused kasulike prahilepingute sõlmimiseks nendele ESCO laevadele,mida ajutiselt oma vedudeks ei kasutata;ESCO tehnilne laevateenindus ja merepesonali teenindus.Üks asi oli firmajuht To Stage Peterseni ilus ja paljubav kava,hoopis teine asi aga kogenu ärihaide manipulatsioonid.Kasutati kõikvõimalikke segaseid skeeme,milega Eesti osanikud tõrjuti lihtsalt kõrvale.Lubatud investeeringute asemel parseldai laevad maha,pumbati rahad välja ning Eesti riigie tekitaii 500 mijoni krooniie kahjum.Hiljem selgus,et kogu asi oli bluff -Tschudi / Eittzen oli pelgalt kahe mehe riiulifirma.Eesti Merelaevndusest sai sama nime all Tschudi Shippingu Eesti osakond,mis hakkas kiiresti kokku kuivama ja 2014.aasta kevadel viimane laev Kalana Eesti lipu alt.Nüüd,20.aastat hiljem tukeb tagasihoidlikulr väljendudess tõdeda,et kogu see protsess kos järellugudega ei õnnestud Eesti jaoks mitte just kõige paremal moel.Pärast viimaste Eesti lipu all olnud kaubalaevade Kurkse (ehitatud 1997) ja Kalana ( 1996) müüki Saint Vincenti ja Grenadiinude lipu alla 2014.aasta esimesel poolel kannab viimane nüüd nime SVS Vega ja veab peamiset segalasti Mustal merel Venemaa ja Rumeenia sadamate vahel.Kurkse on säilitanud vana nime ning tegutseb usina konteinerlaevana Aadria metel trieste ja Veneetsia vahel.Pärast balkerite Kristjan Palusalu,Aleksande Aberg,Elmar Kivistik ja Paul Keres müüki 1990.aastate lõpul teenisid need erinevate omanike valduses tulu veel mitete nimede ja lippude all kuni 2012.-2013.aastani.Seejärel lammutati nad Hiinas ja Indias vanarauaks.Samas tuleks märkida,et kui 1990.aastate algul mõjusid need laevad tõeliste hiiglastena,siis praegused Tallinli uued reisilaevad Galaxy,Balic Star,ja Baltic Picsess on üpris samas suurusjärgus.Eesti teaduslaevaks ehitatud Arnold Veimer,mis alates 1991.aatast hakkas kandma Livonia nime,jõudis nii Arktikasse kui Antarkasse,enne kui 1996.aastal mitte just kõige läbipaistvama tehinguga Rootsi sõjalevastikule maha müüdi.Uue nimega HSwMS Tossö,sai pärast moderniseerimist abi- ja staabilaeva ülesandeid.1980.aastatel,kui piirangud väliamaaga suhtlemisel hakkasid lõdvenems,tekkis Moskval ja soomlastel soov laiendada veoseid üle lahw.Mõte oli rajada ühisfirma-Soome poolt Palkkiyhtyma OY,meit Eesti Riiklik Merelaevandus,Muuga sadamTallinna linn ja veel mitmesuguseid ettevõtteid.51% aktsiatest kuulus Eesti firmadele.Esialgu oli asjast huvitatud ka Silja Line,kuid loobus.Tallnki ametlik asutamisleping kirjutati alla 12.mail 1989.aastal.Alustati llaevaga Suurlaid,kuid juba jaanuaris 1990 tuli liinile Soome lipu all parvlaev Tallink.Peale selle hakkas NSV Liidu lipu all sõitma ro-ro -laev Transetonia,millel 30.augustil 1991.heisati esimesena Eesti lipp.Mootorlaev Tallink läs Eesti lipu alla 30.juunil 1992.aastal pärast krooni tulekut.Selleks ajaks oli RAS Eesti Merelaevnduse osalus firmas juba 71% ja 1993.aastal lahkusid soomlased ning EML omandas Tallinki 100% -liselt.Kogu laevadus oli ümberkorralduste hoos.1.jaanuaril 1994.moodustasid tiiburlaavadega opereeriv inreko ja RAS Eesti Merelaevandus ühisfirma,mis sai nimeks osanike esitähtede kombinisatsiooni Eminre.Kevadel alustati peale Soome reiside ka veel Tallinna-Travemünde liinil.


















































































































2 näyttökertaa
 
Kommentit

Ei ole kommentteja vielä.
Jätä kommenttisi, aloita keskustelu!

Blogi
Blogit päivitetään joka 5 minuutti