...Vabahärra von Kaulbars on pärit Mõdriku mõisast.Noore
ohvitserina oli ta kaadistanud nii Tjan-Šani mägesid kui ka
Amudarja jõge ning teinud kindlaks,et kunagi oli Amudarja jõgi
suubuunud Kaspia merre.Kesk-Aasia polnud just kõige ohutum
koht.Ühel Hiiva khaanil olnud kombeks lasta oma vaenlaste
mahalöödud päid kuumale praepannile panna.Õnneks ei tulnud
vabahärra Ksulbarsil kohalikele khaanidele seletada,miks oli tal
vaja niivõrd üksikasjaliselt kirjeldada Tjan-Šani mägiteede
seisukoda ning võimalusi küttepuude ja joogivee saamiseks.Kaulbars
võttis osa Türgi sõjast ja täitis paar aastat Bulgaaria
sõjaministri kohuseid.Armeekomandörina Vene-Jaapani sõjas kasutas
ta vastase positsioonide jälgimiseks õhupalle,mida veeti paigast
paka hobuvekidega.Et poole kilomeetri kõrgusele tõusnud õhupallilt
võib selgr ilma korral jälgida kuni kümne kilomeetri kaugusel
asetsevat vaenlast,selles veendusid Kaulbars ja tema
staabiohvitserid isiklikult.Eesstlase Walter Johansoni sooviuel
värvisid venelased oma heledad mundrikuued roheliseks,et nad
jaapanlastele silma ei torkaks.Kaulbars oli Keiseliki Aeoklubi
eesotsas lühilesta aega.1908.a.novembris anddi ta ameti üle
baltisaksa päritolu mehele,krahv Johann Stenbock-Fermorile.Peale
mitme suurvüsti olid aeroklubi liikmete hulgas ka A.Koltšak,kellest
Vene kodusiõja ajal sai valgevägede ülemjuhataja,ning Sidney
Reilly,kes oma bolševike vastase spionaažitegevusega on ajalukku
läinud.Klubisse kuulusid ka mõned eestist pärit mehed,nagu parun
Bodo Schilling Tallinnnast ja Tartu araülikooli assistnt Maksim
Rehbier.Klubi liikemete nimekirjast võib leida ka Riigikogu
riiggiseketäri abi Allexander Pilar von Pilhau,naravalase Ivan
Krevingi ja Viljandi posiametniku tüttre Ljubov
Golantschikowa.Aeoklubi juures tegutses lisaks veel lennukool.See
asus Peterburi lähedal Novaja Derevnjes ja kasutas Komandandi
lennuvälja.Koolis said õpetust nii eraisikud kui
sõjaväelased.Ilmasõja laguseks oli seal 64 lendurit ja 5
mehaanikut.Klubi andis väljaajakirja''Vozduhhoplavatel'' ja
Vozdušnõi spravotšnik.Viimase toimetajaks oli eralendur Kontantin
Weigelin,kelle isa oli pärit tartust.1909.a. rajati aeoklubi
Odessas.Asja algatajaeks olid kreeka päritolu pankurid
I.Xidiads ja A.Anatra ning leidur A.van der Scurff.Viiane
tegi Venemaal ajalukku läinud esimese lennukisõidu 25.juuli
1909).Tublisti toetas Odessa lennuhuvilsi sealseks sõjaväeringkonna
ülemaks määratud kindral Kaulbars.Samal aastal alustati
lennukursutega ka Peteburi Polütehnilise Instiuudi
laevaehitusosakonna juures.
Kommentaare veel ei ole.
Lisa kommentaar, ole esimene!